Islamisk dato

Muslimske Sider

Dagens Hadith

'“Profeten, sallallahu ala alyhi wa ala alihi wa sallam sagde: “Der findes en kødelig del i kroppen. Hvis den er sund,er hele kroppen sund. Hvis den er ødelagt, er hele kroppen ødelagt. Pas på! Den del er hjertet” [Kilde: Bukhari og muslim]” '

Kitaba.org

SeekersGuidance

Grøn Guide til Islam

Allahs 99 navne


---> Hvad er Allahs 99 navne?

Islamisk SMS Service

HS


Designed by:
SiteGround web hosting LadyCroc 2010
Søvn
Skrevet af Ladycroc   
Tirsdag, 29 December 2009 16:19

T E S T I N G ::: UNDER UDARBEJDELSE

Denne side vil indeholde informationer om følgende emner:

 

Grundlæggende fiqh om søvn          

Artikel 1

Mere om søvn fra en islamisk synsvinkel

 

Drømme og drømmetydning

Grundlæggende viden om drømme i islam

Artikel 2

 

Relaterede artikler

Artikel 1

Muslimer sover på højre side - sunna er sundere



Muslimer sover på højre side; sunna ER sundere!

7. august, 2009 af LadyCroc

Sådan skal man i hvert fald IKKE gøre, ifølge sunna....

Sådan bør man i hvert fald IKKE gøre, hvis man følger Profetens sunna….

 

Allahs budbringer og profet Muhammed (Allahs fred og velsignelser med ham) opfordrede de troende til at sove på højre side (flere ahadith). Ifølge Abu Hurayra (må Allah være tilfreds med ham) har Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelser med ham) advaret de troende mod at sove på ryggen og på maven.

Man kan spørge sig selv om hensigten med dette. Kan det ikke være ligemeget, hvilken side man sover på?

Søvnforskning har faktisk vist, at den bedste sovestilling for menneskets fysik er…rigtig gættet!…på højre side!

Der er adskillige gener forbundet med søvn på maven; således fungerer åndedrættet ikke optimalt ved søvn på maven, for ikke at tale om vuggedøden hos babyer eller svagelige personer.

Ved søvn på ryggen, afslappes hagemusklen på en måde, der er mindre velegnet for åndedrætssystemet – snorken og vejtrækning gennem munden er ikke gavnligt for kroppen. Desuden optræder søvnforstyrrelser med udgangspunkt i amygdala (søvnlammelse, søvngængeri) næsten kun ved søvn på ryggen.

Ved søvn på venstre side, vil hjertemusklen blive unødigt belastet af både den større venstre lunge og af leveren i venstre side.

Desuden har forskere målt den gennemsnitlige bevægelse af mad gennem fordøjelsessystemet under søvnen. Ved søvn på venstre side tog det kroppen at omdanne føde til affald mellem 5 og 8 timer, mens metabolismen næsten halverede denne tid under søvn på højre side af kroppen.

Endeligt vil bronkiolerne i den venstre lunge ved søvn på venstre side have svært ved at udskille affaldsstoffer opad; det er fordi flertallet af bronkiolerne i venstre lunge er skabt lodrette.

Ved søvn på højre side nedsættes aktiviteten i det sympatiske nervesystem betydeligt for mennesker med svagt hjerte og nedsætter derfor risikoen for hjerteanfald. Det sympatiske nervesystem kontrollerer bl.a. vores blodtryk og hjerterytme. Kroppen slapper simpelthen fysisk mere af ved at ligge på højre side.

Og Allah (swt) ved bedst.

 

 

Mere om søvn fra en islamisk vinkel

28. november 2008, 2009 af LadyCroc

Baby sover

Alhamdulillah; al tak går til vores Skaber, den Almægtige, den Barmhjertige.Vi tilbeder kun Ham, både i vores vågne tilstand, såvel som når vi sover.

I den seneste tid har søvnløsheden været min hyppige gæst. Allahs barmhjertighed og visdom er den største, at Han giver mig mere tid og mulighed for at reflektere over Ham og over det liv, Han har skænket mig og udstukket for mig. Talrige er de åbenbaringer, som understreger nattens særlige fortrin mht. ibadah (tilbedelse), og Profeten (Allahs fred og velsignelse med ham) viste vejen, når han fortalte sine samtidige, at natten var den bedste tid til bøn og reflektion.

Men hvad siger åbenbaringerne og Profetens sædvane om søvnen?

Profeten Muhammed (Allahs fred og velsignelse med ham) plejede at ligge på den højre side, når han skulle falde i søvn. Han lagde sin højre hånd under sin højre kind. Og selv om Profeten var syndfri, plejede han at udtale følgende bøn (du´a), mens han ventede på søvnen. “Oh Allah. Frels mig fra Din straf på opstandelsens dag!”

Ifølge andre overleveringer udtalte Allahs budbringer, før han lagde sig til ro: “Oh Allah! I Dit navn lever jeg og dør.”

Søvn – den anden verden

Den troende er sig hele tiden bevidst om, at tiden i denne verden (dunya) er kort. Efter dunya kommer døden og akhirah. Det er akhirah, som man forbereder sig til i sit verdslige liv.

I en moderne verden er tanken om det hinsides ofte skubbet i baggrunden. Vi har så mange verdslige sysler at holde os beskæftiget med. Men hver eneste gang vi falder i søvn, bliver vi mindet om døden.

Når en muslim dør, vil han blive lagt i graven liggende på sin højre side. Og sådan var Profetens sædvane, at sove på den højre side, så vi ihukommer akhirah og ikke glemmer det åndelige aspekt af tilværelsen.

Drømmenes verden er et spejlbillede af både denne verden og den næste, af den verdslige verden og den åndelige verden. Gennem søvnen og drømmene, overskrider den sovende en tærskel mellem disse to verdner. Søvnen er dørtrinnet.

Men dunya – den verdslige verden – er også kun en drøm. En verdslig drøm, en svag efterligning af livet i akhirah, for at vi skal kunne efterprøve, gennemleve og reflektere over tilværelsen.

Og akkurat som vi vågner efter søvnen, rejser os og påbegynder vores nye dag, således vil Allah (subhana wa ta´ala) oprejse os fra denne verdens søvn på opstandelsens dag, og lade os påbegynde vores egentlige tilværelse i akhirah.

Den bedste søvn

Allah (subhana wa ta´ala) er barmhjertig. Han skænker os søvnen som en ihukommelse af det hinsidige liv, og som en metode til at genoplade den trætte krop. Han lader os overskride tærsklen mellem liv og død gennem drømmenes vindue, og vi får af og til lov til at se gennem dette vindue.

Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelse med ham) er det bedste eksempel for os, når vi skal vælge den rigtige søvn.

Hvor svært var det ikke i min tidlige ungdom at vågne op til morgenbønnen! Selv om jeg lagde mig til at sove tidlig om aftenen, var jeg dog tung og søvnig, når morgenen oprandt, og kaldet til bøn gik igennem. På trods af, at jeg havde sovet i måske 9-10 timer, var jeg ikke udhvilet!

Men i løbet af de sidste 2-3 år har jeg – faktisk helt ubevidst – tillagt mig den korrekte fremgangsmåde, sådan som Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelse med ham) viste os det gennem sine handlinger og udtalelser.

Profeten (Allahs fred og velsignelse med ham) plejede at lægge sig til ro kort efter nattebønnen (isha´) , og han vågnede igen kort efter midnat for at bede sine nattebønner.

I surah al- Muzammil hedder det:

“Du, som er indhyllet. Stå i bøn det meste af natten. Halvdelen af natten; du kan trække lidt fra eller lægge lidt til, og fremsig Koranen messende. Vi vil fortælle dig vigtige ord. Begyndelsen af natten gør stærkest indtryk og er mest velegnet til tale. Om dagen er du længe beskæftiget
. ” (al-muzammil)

Ofte fremsiger jeg denne sura under nattebønnen (tahajjud), for jeg betages hver gang af dens smukke budskab, som giver mit hjerte ro, og gør mit åndedræt regelmæssig og dyb.

Om natten er man alene med sin skaber; det er en anden verden end under solens stråler. Koncentrationen føles meget stærkere, og den troende ved, at hans bønner til Skaberen har størst kraft i de sene nattetimer.

Profetens sovevaner

Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelse med ham) tilbragte den sidste halvdel af natten med bøn og ihukommelse.

Ibn Abbas beretter, at han tilbragte en nat sammen med Profeten (Allahs velsignelse og fred med ham) i Ibn Abbas´tante Maimunas hus. Han fortæller, at Allahs budbringer sov den første del af natten, hvorefter han stod op og vaskede sig med vandet fra et skind med vand. Derefter bad han så meget, som Allah (swt) gav ham mulighed dertil, hvorefter han lagde sig igen, indtil Ibn Abbas hørte hans åndedræt blive regelmæssig.

Gennem mere end et års tid har jeg nu tillagt mig denne vane, at vågne den sidste del af natten, og aldrig har jeg haft mere energi i løbet af dagen. Stik imod hvad jeg formodede, gør 4-5 timers søvn om natten og så den efterfølgende nattebønn mig slet ikke træt; den bringer mig derimod indre ro og en stabil indre styrke.

Nyeste videnskabelig forskning har vist, at mennesker, som vågner meget tidlig om natten/morgenen efter 4-5 timers søvn ofte producerer større mængder af hormonet TSH (thyroidea stimulerende hormon ). TSH kontrollerer vores metabolisme og tilfører os energi. Folk, som sover 9-10 timer og vågner sent, producerer ofte mindre af dette hormon.

Vores kære Profet (må Allah velsigne ham og give ham fred) gjorde det rigtige, og vi bør følge hans eksempel. Og Allah ved – som altid- bedst!

 

 

Søg på danskmuslim.dk

Bedetider KBH i dag

Bedetider Fajr: 5:18
Shourouk: 6:56
Duhr: 13:04
Asr: 16:16
Maghreb: 19:10
Isha: 20:41

     Odense: + 6 min; Århus: + 7 min

Støt Danish Muslim Aid

Salahtider reklame

Dansk Islamisk Center

Fredagsbøn på dansk?

Hver fredag i

Dansk Islamisk Center

Baggesensgade 4C, 3. sal

2200 København N

 

Islamakademiet

Nu udgiver vi også bøger!


Foredrag

Vil din forening, din skole, din arbejdsplads have et foredrag om islam? Så kontakt info@danskmuslim.dk

Langreklame

Islamisk litteratur DK

Haya.dk reklame

Reklamer

Her kunne DIN reklame være!
Send en mail til info@danskmuslim.dk for at få adgang til at reklamere på sitet.

Fotograf Ahmed Krausen

Bestil dit næste billede hos

Ahmed Krausen

Photography